Rozdział pierwszy: Postanowienia ogólne
§ 1
Polskie Towarzystwo Pielęgniarstwa Angiologicznego, zwane dalej Towarzystwem, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem, mającym na celu działanie na rzecz rozwoju pielęgniarstwa angiologicznego, rozpowszechnianie wiedzy związanej z tą dziedziną wśród i na rzecz osób, które wykonują zawody medyczne, a także upowszechnianie działalności na rzecz integracji członków, wymiany doświadczeń, oraz wspieranie organizacyjne i rzeczowe osób fizycznych i jednostek organizacyjnych, które podejmują takie działania.
§ 2
Siedzibą Towarzystwa jest Bydgoszcz.
§ 3
Towarzystwo działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach (DzU z 1989 r. nr 20 poz. 104, z późn. zm.), oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§ 4
Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania.
§ 5
Towarzystwo swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Do właściwego realizowania swych celów Towarzystwo może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 6
Czas trwania Towarzystwa nie jest ograniczony.
§ 7
Towarzystwo realizuje cele przez:
- organizację zjazdów, sympozjów i konferencji naukowych,
- promowanie i organizację badań naukowych,
- rozpowszechnianie wydawnictw i edycję czasopism naukowych,
- opracowywanie schematów właściwego postępowania pielęgniarskiego,
- działania na rzecz właściwego kształtu specjalizacji pielęgniarskiej z dziedziny angiologii,
- działania na rzecz właściwego szkolenia pielęgniarek zainteresowanych specjalizacją w dziedzinie angiologii,
- działania na rzecz wspierania środowisk pielęgniarskich na oddziałach szpitalnych, w których występują zagadnienia objęte pielęgniarską specjalizacją angiologiczną,
- działania na rzecz społeczeństwa w zakresie promocji zdrowia,
- działania na rzecz edukacji chorych angiologicznych,
- współpracę z innymi towarzystwami polskimi i zagranicznymi.
§ 8
- Towarzystwo do realizacji swych statutowych celów może powołać inne organizacje w granicach prawem dopuszczonych.
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą. dochód z działalności gospodarczej Towarzystwa służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
§ 9
Realizując powyższe cele, Towarzystwo opiera się na społecznej pracy członków. Może jednak zatrudniać pracowników do prowadzenia swych spraw lub zatrudniać osoby na innej podstawie niż umowa o pracę.
§ 10
- Członkiem Towarzystwa może być posiadający pełną zdolność do czynności prawnych pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej oraz cudzoziemiec, który wykonuje zawód medyczny, a nie mieszka na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
- Towarzystwo dopuszcza cztery kategorie członkostwa:
- członkostwo zwyczajne – przewidziane dla pielęgniarek oraz osób wykonujących inny zawód medyczny;
- członkostwo korespondencyjne – dla osób wykonujących zawód medyczny zamieszkałych poza terenem Polski, zainteresowanych udziałem w pracach Towarzystwa;
- członkostwo wspierające – przewidziane dla instytucji i firm medycznych, osób zainteresowanych angiologią, rozwojem nauk w tej dziedzinie oraz finansowym wspieraniem działalności Towarzystwa;
- członkostwo honorowe – zarezerwowane dla osób szczególnie zasłużonych dla rozwoju polskiego pielęgniarstwa angiologicznego.
- Członkom zwyczajnym przysługuje bierne i czynne prawo wyborcze do władz Towarzystwa.
- Członkowi wspierającemu przysługują prawa i obowiązki członka zwyczajnego z tym wyjątkiem, że nie ma on czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Członkowi honorowemu przysługują prawa i obowiązki członka zwyczajnego z tym wyjątkiem, że nie ma on czynnego i biernego prawa wyborczego. Przywilejem członka honorowego jest zwolnienie z obowiązku płacenia składek członkowskich.
- Przyjmowanie oraz skreślanie z listy członków zwyczajnych i wspierających, a także nadawanie godności członka honorowego należy do Zarządu Towarzystwa.
- O przyjęciu na członka Towarzystwa lub odmowie przyjęcia zainteresowany powiadamiany jest pisemnie w terminie 30 dni od daty podjęcia uchwały Zarządu.
- W przypadku odmowy przyjęcia na członka osobie zainteresowanej przysługuje wniesienie odwołania do Komisji Rewizyjnej. Odwołanie należy wnieść w terminie 14 dni od daty otrzymania pisemnego zawiadomienia o odmowie przyjęcia na członka.
§ 11
- Członkostwo Towarzystwa nabywa się przez przyjęcie kandydatury przez Zarząd Towarzystwa zwykłą większością głosów w drodze uchwały – po uprzedniej rekomendacji przez jednego członka zwyczajnego.
- Instytucje i osoby mogą zostać członkami wspierającymi poprzez złożenie oświadczenia woli Zarządowi Towarzystwa, który podejmuje w tej kwestii stosowną uchwałę.
- Formę i rodzaj wspierania Towarzystwa członkowie wspierający ustalają z Zarządem Towarzystwa.
§ 12
- Członkowie Towarzystwa zobowiązani są:
- swoją postawą i działaniami przyczyniać się do wzrostu roli i znaczenia Towarzystwa,
- dbać o jego dobre imię,
- popierać i czynnie realizować cele Towarzystwa,
- przestrzegać powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz postanowień statutu,
- regularnie opłacać składki,
- uczestniczyć w zebraniach Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu,
- świadczyć pracę na rzecz Towarzystwa.
- Członkowie Towarzystwa mają prawo:
- mieć legitymację Towarzystwa i nosić odznaki z symbolem Towarzystwa,
- wnioskować we wszystkich sprawach dotyczących celów i funkcjonowania Towarzystwa,
- korzystać z rekomendacji, gwarancji i opieki Towarzystwa w swojej działalności,
- korzystać z innych możliwości, jakie daje swoim członkom Towarzystwo,
- wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa,
- korzystać z urządzeń, świadczeń i pomocy Towarzystwa,
- zaskarżać uchwały lub orzeczenia władz Towarzystwa w sprawach członkowskich.
§ 13
- Przynależność członka do Towarzystwa ustaje w razie:
- dobrowolnego wystąpienia,
- wykluczenia z Towarzystwa.
- Wykluczenie z Towarzystwa może nastąpić na podstawie uchwały Zarządu Towarzystwa, gdy:
- członek nie opłaca składek przez kolejne 2 lata,
- członek nie bierze udziału w żadnej z form pracy Towarzystwa,
- członek rażąco naruszy postanowienia statutu albo niegodnym zachowaniem naruszył dobre imię i autorytet Towarzystwa,
- członek utracił prawa obywatelskie w wyniku prawomocnego wyroku sądu,
- śmierci członka.
- Zarząd może wykluczyć członka również wtedy, gdy zaszły okoliczności wymienione w ust. 2 pkt 2 i 3, a pisemny wniosek o wykluczenie z tych przyczyn wraz z uzasadnieniem złożyło co najmniej 12 członków Towarzystwa.
- Wykluczenie następuje na podstawie uchwały Zarządu podjętej zwykłą większością głosów. Po uprawomocnieniu się uchwały, otrzymaniu oświadczenia o dobrowolnym wystąpieniu z Towarzystwa, powzięciu wiadomości o śmierci Zarząd skreśla członka z listy członków.
- Od uchwały Zarządu w sprawie wykluczenia przysługuje członkowi prawo wniesienia odwołania w terminie 1 miesiąca od jej otrzymania do Walnego Zebrania Członków Towarzystwa. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział drugi: Władze Towarzystwa
§ 14
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Koleżeński.
§ 15
- Kadencja pierwszych wybieralnych władz Towarzystwa trwa rok od dnia wpisu Towarzystwa do Krajowego Rejestru Sądowego. Kadencja kolejnych wybieralnych władz Towarzystwa trwa 3 lata z możliwością przedłużenia o jedną kadencję, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
- W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Towarzystwa w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz uzupełniany jest spośród niewybranych kandydatów, według kolejności uzyskanych głosów. Liczba dokooptowanych w ten sposób członków władz nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
- W okresie pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków władzę sprawuje Zarząd.
- Członkowie władz Towarzystwa pełnią swoje funkcje honorowo.
§ 16
Uchwały wszystkich władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
§ 17
- Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Członków.
- Walne Zebranie Członków Towarzystwa może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd raz na rok. Nadzwyczajne Walne Zebranie Zarząd zwołuje w przypadkach określonych w ustępach poniższych oraz według bieżących potrzeb.
- Zarząd zobowiązany jest zwołać Nadzwyczajne Zebranie na pisemny uzasadniony wniosek co najmniej połowy członków Komisji Rewizyjnej lub 1/5 liczby członków zwyczajnych Towarzystwa. W tym przypadku Zarząd nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku na piśmie zawiadamia wszystkich członków o terminie, miejscu Nadzwyczajnego Zebrania oraz o propozycjach porządku obrad.
- Zawiadomienia o Zebraniu zarówno tym opisanym w ust. 1, jak i tym, o którym mowa w ust. 2 dokonuje się na piśmie lub w każdy inny skuteczny sposób, w tym za pomocą elektronicznych środków porozumiewania się na odległość, co najmniej 14 dni przed terminem rozpoczęcia obrad.
- W Walnym Zebraniu w pierwszym terminie winna uczestniczyć co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania. W drugim terminie, który wyznacza się na ten sam dzień, 30 minut po upływie pierwszego terminu, Zebranie może skutecznie obradować niezależnie od liczby obecnych członków uprawnionych do głosowania.
- Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów członków uprawnionych do głosowania w głosowaniu jawnym, chyba że postanowienia niniejszego statutu stanowią inaczej.
- Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.
- Zmianę statutu uchwala Walne Zebranie większością 2/3 głosów członków biorących udział w Zebraniu w obecności połowy wszystkich członków Towarzystwa.
- W Walnym Zebraniu mogą i powinni uczestniczyć wszyscy członkowie Towarzystwa oraz zaproszeni goście.
§ 18
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- uchwalanie programu działania Towarzystwa i planu finansowego,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zebrania,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- wybór członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
- uchwalanie zmian statutu,
- podejmowanie uchwał w sprawie powoływania przez Towarzystwo innych organizacji,
- podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Towarzystwa,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu wniesionych przez członków Towarzystwa,
- rozpatrywanie skarg członków Towarzystwa na działalność Zarządu,
- rozpatrywanie odwołań od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- podejmowanie uchwał w sprawach przedstawionych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną oraz członków Towarzystwa.
§ 19
- Zarząd składa się z dziewięciu członków wybranych przez Walne Zebranie.
- Zarząd składa się z prezesa, zastępcy prezesa, skarbnika, sekretarza i członków.
- Prezesa powołuje i odwołuje Walne Zebranie, na jedną trzyletnią kadencję. Prezes nie może być wybierany na więcej niż dwie kolejne kadencje.
- Prezes wybierany jest w odrębnym głosowaniu.
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym po wyborach zebraniu, zwołanym nie później niż w 30 dni po posiedzeniu Walnego Zebrania.
- Oświadczenie woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych i innych w imieniu Towarzystwa składają łącznie dwaj członkowie Zarządu, w tym prezes. W ten sam sposób Zarząd reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz.
- Oświadczenia w sprawach finansowych lub majątkowych muszą być składane na piśmie i opatrzone nazwą Towarzystwa.
- Zarząd może udzielić pełnomocnictwa do reprezentowania Towarzystwa przed sądami i organami administracji państwowej oraz władzami samorządowymi.
§ 20
Do kompetencji Zarządu należy:
- przyjmowanie nowych członków Towarzystwa,
- nadawanie członkostwa honorowego,
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- kierowanie bieżącą pracą Towarzystwa,
- zarządzanie jego majątkiem i podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych
- zwoływanie Walnego Zebrania,
- organizacja nie rzadziej niż raz na 3 lata – naukowego zjazdu Towarzystwa,
- opracowywanie programu działania i planu finansowego oraz sprawozdań z ich wykonania,
- realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków,
- podejmowanie innych uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów Towarzystwa.
§ 21
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków wybranych przez Walne Zebranie.
- Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego i dwóch członków.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola bieżącej pracy Towarzystwa,
- składanie wniosków w przedmiocie absolutorium dla zarządu, na Walnym Zebraniu,
- występowanie z wnioskiem o zwołanie Walnego Zebrania,
- rozpatrywanie odwołań od odmownych decyzji Zarządu o przyjęciu na członka Towarzystwa.
§ 22
- Sąd Koleżeński składa się z trzech członków Towarzystwa niebędących członkami Zarządu ani Komisji Rewizyjnej.
- Do kompetencji Sądu należy rozpatrywanie każdego pisemnego wniosku członka Towarzystwa dotyczącego spraw Towarzystwa i jego członków poza wnioskami i skargami wniesionymi na władze Towarzystwa.
- Sąd zbiera się na pisemny wniosek członka Towarzystwa i ustosunkowuje się do jego wniosku pisemnie w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące.
- Sąd zamyka postępowanie wydaniem orzeczenia, które podaje się do wiadomości wszystkich członków.
- Stronom sporu przysługuje odwołanie od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego do najbliższego Walnego Zebrania.
- Orzeczenia Sądu zapadają w pełnym składzie.
Rozdział trzeci: Majątek Towarzystwa
§ 23
- Majątek Towarzystwa powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, wpływów z działalności gospodarczej Towarzystwa, dochodów z własnej działalności oraz ofiarności publicznej.
- Majątek Towarzystwa stanowią również ruchomości, nieruchomości, prawa majątkowe, udziały, akcje, świadectwa udziałowe, inne papiery wartościowe, środki pieniężne otrzymane lub nabyte w czasie działalności Towarzystwa.
- Towarzystwo nie może swym członkom, członkom organów Towarzystwa lub pracownikom oraz osobom, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli udzielać pożyczek lub zabezpieczać ich zobowiązań swym majątkiem.
- Osobom określonym w ust. 3 nie można przekazać majątku Towarzystwa na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich. W szczególności nie można tego dokonać bezpłatnie lub na warunkach szczególnie korzystnych, to jest takich, które odbiegają od warunków ustalonych przy zbywaniu danej rzeczy w normalnych okolicznościach wyłącznie z uwagi na to, że kontrahentem jest osoba określona w ust. 3.
- Towarzystwo nie dokonuje zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą osoby określone w ust. 3.
- Majątek Towarzystwa nie może być wykorzystywany na rzecz osób, o których mowa w ust. 3 na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Towarzystwa.
Rozdział czwarty: Składki członkowskie
§ 24
- Wysokość składek członkowskich ustala Walne Zebranie, przy czym członkowie honorowi są zwolnieni z płacenia składek. Członkowie korespondenci płacą składki w wysokości takiej, jak członkowie zwyczajni.
- Osoby aplikujące do członkostwa Towarzystwa zobowiązane są dokonać opłaty wstępnej w wysokości połowy składki rocznej.
- Wezwanie do zapłaty składek członkowskich będzie wysyłane pocztą do wszystkich członków raz w roku.
Rozdział piąty: Rozwiązanie i likwidacja Towarzystwa
§ 25
- Towarzystwo rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zebrania lub w innych przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zebranie określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia majątku pozostałego po likwidacji Towarzystwa.
- Powołanie likwidatora następuje na posiedzeniu, które podjęło uchwałę o likwidacji Towarzystwa.
- Likwidatorem nie może być członek dotychczasowego Zarządu.
- Uchwałę w przedmiocie rozwiązania Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów wszystkich członków Towarzystwa.